Categorieën
Blog

100% Plantaardig eten

24 november 2019

“Oké, ik ga koffie met die melk van jou (havermelk) proberen, maar als ik het niet lekker vind, dan blijf ik gewone koffiemelk drinken”.

…Ik word vegetariër! …Dat had ik in mijn hoofd;  Geen vlees meer eten, misschien af en toe nog wel vis. Maar mijn vrouw zei “ik ga nu alleen nog vegan eten”. Ik voelde direct bij mij de weerstand“’s morgens eet ik altijd brood met kaas! en neem vaak brood met kaas mee naar m’n werk!” en “ik drink koffie met melk!“... “Je hoeft niet mee te doen, maar ik eet vegan” zei ze…

…nadat de weerstand een beetje was weggeëbd, zei ik. “Oké, ik ga koffie met die melk van jou (havermelk) proberen, maar als ik het niet lekker vind, dan blijf ik gewone koffiemelk drinken”.

Na het zien van een uitzending van Zondag met Lubach (het ging over dierenleed / Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit) was, wat je zojuist gelezen hebt, het begin van een een uit de hand gelopen hobby: eten koken en eten, 100% plant-based (100% plant-aardig).

200 verschillende producten

Voor een gevarieerd voedselpatroon moet je 100 verschillende producten in een maand eten; Dit heb ik ergens gelezen. Ik ga nu (juni 2021) de uitdaging aan om 200 verschillende dingen te eten! Ik zie mijzelf als omnivoor; ik eet álles, álles behalve dierlijke producten (dus géén vlees, vis, ei, kaas, melk, of producten waar verborgen kaas, melk of ei in zit). Eigenlijk heet dit 100% plantaardig eten, of vegan eten (bijna vegan). Ik doe dit, om anderen – jij die dit nu leest – te prikkelen en inspireren om ook gevarieerder te eten, en uiteraard de hoop om iets minder dierlijke producten te eten.

O, ja…dat broodje kaas wat ik altijd at…ik denk dat het gewoon gemakkelijk eten was voor mij, soms was ik nog te lui om boter op m’n brood te smeren, maar deed ik een een plak kaas op brood (het liefst van die grote rozijnenbolletjes) en dat dan even in de magnetron (sommige collega’s op m’n werk zullen het misschien herkennen van vroeger 🙂 ).

Wat ik nu als ontbijt eet is een broodje pindakaas met allerlei dingen erop zoals jam en banaan (die Elvis had wel smaak hoor!). Daarnaast bak ik regelmatig pannenkoeken. Nee, ei is hierbij niet nodig en plantaardige melk is ook melk. Ik weet nu 10 meerdere manieren en variaties om pannenkoeken te bakken. Ik heb het lang uitgesteld, maar sinds kort probeer ik de havermoutpap ook lekker naar eigen smaak te maken. Het komt al een beetje in de buurt (zie foto). En m’n koffie drink ik tegenwoordig zwart.

Waar ik echt m’n ei in kwijt kan (haha, ei…sorry) is het maken van een veganburger, vegan-kibbeling, vegan-ijs, vegan-shoarma, vegan-speklap, vegan-ei, vegan-gehakt, vegan-vissticks. Ik kom erachter dat iets vaak lekker is, doordat het krokant is, spicy (scherp), zoet, zout, zuur, umami. Al deze kruiden, specerijen, smaken kun je toepassen, alleen gebruik je als basis iets anders: tofu, tempé, paddestoelen, noem het maar op…

Titel “Sla maar over”

De titel van deze site heet “Sla maar over“. Het was begin 2020 een teleurstelling dat we uit eten gingen, en een wintersalade bestelden (vegan). Daarop heb ik deze site gemaakt. Een of andere pandemie (Corona, Covid-19) in 2020 heeft ervoor gezorgd dat ik even niets met deze site heb gedaan.

Sla maar over” betekent voor mij dat we als hoofdmaaltijd niet zomaar “sla” als uitgangspunt moeten nemen (restaurants, lees dit!) en dat we uiteraard dierlijke producten over mogen overslaan. Sla is niet verkeerd hoor, maar zie ik het als iets wat je erbíj kan doen.

Variatie

Dus 1 juni aanstaande ga ik voor 200 verschillende producten. Variatie! Ik zou zeggen, doe mee, of ga anders voor 100 producten in een maand, of varieer anders minimaal eens één eetmoment (bijvoorbeeld ontbijt) en maak het plantaardig.

Ga ik die 200 producten halen?